Autostol.dk

Undersøgelse: Dækker forsikringsselskaberne dine autostole?

Dækker forsikringen dine autostole?
Hvorfor er i ligeglad med mig?
Hvorfor tænker flere af forsikringsselskaberne ikke på mig?

Vi har undersøgt sagen – få svaret her! De 14. største forsikringsselskaber har deltaget i undersøgelsen og flere svar er chokerende!

Man kunne tro, at på et område som autostole, var forsikringsselskabernes dækning rimelig ens, da de alle gik op i børnesikkerhed. Dette er desværre ikke tilfældet, som du kan se i nedenstående sammenligning.

Der er således stor forskel i, hvornår de enkelte selskaber går ind og vurdere, at en stol er totalskadet og skal erstattes – lige fra det selskab, der skifter jf. eksperternes og producenternes anbefaling (Römer anbefaler ved kollisioner over 10 km/t og Maxi Cosi anbefaler over 30 km/t og stolen skal skiftes) til dem, der næsten kun skifter ved synlige skader eller dem, som jeg synes er værst, kræver at kunden skal bevise, at der er sket en skade på stolen – for hvordan skal man som alm. forbruger kunne bevise det?

Da jeg sendte mine spørgsmål af sted til forsikringsselskaberne, havde jeg en ide om, at der måske var en forskel i dækningerne – men havde ikke forstillet mig, at der var så stor forskel.

Så læs nedenstående og se, hvordan dit forsikringsselskab dækker.

Du kan læse her, hvorfor det er vigtigt, at du skifter stolen ved kollisioner.

Undersøgelsens vindere og tabere

Der er ingen tvivl om, at undersøgelses store vindere blev FDM/Runa/Bauta/Lærerstandens Brandforsikring (samme forsikringsselskab) og TopDanmark/Danske Forsikring. Hos disse selskaber er børnenes sikkerhed 1. prioritet og du får dækket din autostol uden problemer. De følger producenternes anbefalinger og erstatte efter bare det mindste uheld.

Hvis man ser på taberne, er der heller ingen tvivl om, at det er Tjenestemændens Forsikring(TJM)/Tryg og GF Forsikring.

TJM og Tryg fordi de kun dækker ved større bilskade. Var autostolen tom ved kollisionen, dækker de kun synlige skader.

GF Forsikring fordi de har lagt ansvaret over på kunden. Det er således dig, der skal påvise, at der er sket en skade på autostolen – og det kan jo være svært!

Alle forsikringsselskaberne dækker sig godt nok indunder, at “tvivl, skal komme kunden til gode”, men det betyder bare, at de først følger nedenstående svar og brokker kunden sig, så kan det være, at de erstatter stolen.







Har du læst ovenstående – og er dit forsikringsselskab blandt de dårligste? Ja så kan du få et tilbud på billig bilforsikring her.

*) Dagsværdi: Genanskaffelsesprisen af autostolen med rimeligt fragdrag for værdiforringelser ved alder, brug, nedsat anvendeligehed eller andre omstændigheder.

**) Sandsynligt: Der skal en hvis hastighed til, før det vurderes for sandsynligt, at der er skader på autostolen. Parkeringsskader, kollisioner ved lave hastigheder mv. vurderes ikke som sandsynligt, at de har medført “usynlige” skader på autosotlen.

***) Påviselig skade: Udgangspunktet er, at hvis der ikke er sket en påviselig skade på autostolen, så bliver autostolen ikke umiddelbart erklæret totalskadet. Det er anmelder (kunden) der skal påvise, at der er sket en skade.

****) Tilsvarende: er i videst muligt omfang samme mærke/model. Findes samme mærke og/eller model ikke længere, vil vi erstatte svarende til en tilsvarende model/et tilsvarende mærke.


Hvorfor denne undersøgelse

Jeg havde læst på flere fora, at der var forskel i dækningerne og flere forældre var nervøse for om de nu kunne bruge stolene. Forsikringsselskabet ville ikke erstatte, da de ikke mente, der var problemer med dem.

Derfor sendte jeg en mail af sted til landets forsikringsselskaber med ovenstående spørgsmål og spurgte om ikke de ville svare på dem samt sende deres betingelser med på bilforsikringen og indboforsikringen. Flere af forsikringsselskaberne var hurtige til, at svare tilbage, men der var 2-3 af de helt store, som skulle rykkes en del gange. Efter et par måneder lykkes det og ovenstående forsikringssammenligning er resultatet af min undersøgelse.

Alle forsikringsselskaberne har fået tilsendt samme spørgsmål og blevet bedt om, at svare så prøv på spørgsmålene, så de kunne sammenlignes. Derudover har enkelte af dem modtaget en ekstra mail med et par opklarende spørgsmål, som var nødvendige for, at jeg kunne forstå deres svar og gøre det hele mere præcis.

En del af forsikringsselskaberne bruger eksterne taksatorer til, at vurdere skaderne. Jeg havde tilbage i 2013 en snak med et stort taksator firma og spurgt, hvordan de vurdere autostole. Det fik jeg nogle interessante svar ud af, men jeg glemte desværre at optage samtalen. Efterfølgende spurgte jeg dem pr. mail for at få mere præcise svar og for, at have det på skrift, men det nægtede de at svare på – hvorfor mon?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Autostol.dk’s guide – lad mig udvælge din autostol!

Dit barn skal have en autostol, der passer til alder, højde og vægt. Ved at bruge Autostol.dk's guide får du mit bud på, hvilke(n) autostol, der vil være det optimale valg for lige netop dig og dit barn.