Autostol.dk

i-Size regler og hvad betyder i-Size autostole?

i-size reglerne
i-Size logo
i-Size logoet som vil være på alle i-Size godkendte autostole

Jeg har tidligere skrevet om de kommende regler, da det i slutningen af 2012 gav anledning til en masse spørgsmål. Dengang var intet sikkert og reglerne var endnu ikke vedtaget – men det er det nu.

i-Size bestemmelsen trådte i kraft d. 9. juli 2013.

Er du i tvivl om, hvordan den nye i-Size bestemmelse påvirker dig og dit barn, så læs svaret i dette indlæg.

Autostol regler – eller blot bestemmelser?

Lad os starte med at slå fast, at det, der er blevet vedtaget, ikke er nye lovkrav eller en ny lov, som direkte påvirker os forældre.

Der er ”blot” tale om nye bestemmelser, som får betydning for producenterne af autostole, men det vil på sigt påvirke os forældre.

Jeg har skrevet en kort version, som du kan læse lige herunder og den lange version kommer efter den korte.

i-Size – de nye bestemmelser, kort version

Den nye bestemmelse hedder ”i-Size” og er en bestemmelse som nye autostole skal godkendes efter (som ECE 44-03 og 04). En ny autostolmodel kan kun godkendes efter i-Size, hvis den kan anvendes bagudvendt indtil barnet er over 15 måneder og hvis autostolen kan monteres med isofix.

Det betyder dog ikke, at de nuværende stole på markedet, som er godkendt efter ECE 44-03 eller 44-04, bliver ulovlige at bruge – i hvert fald ikke de næste mange år.  Så har du en af stolene her, vil du kunne køre lovligt de næste mange år og behøver således ikke at skifte stolen ud.

i-Size fortæller hvornår du skal skifte størrelse

Højde i stedet for vægt
Det er endnu ikke indført, at man skal se på højde i stedet for vægt.

I dag har rigtig mange forældre svært ved at finde ud af, hvornår barnet skal i næste størrelse autostol – læs mere her. Det skulle i-Size regelsættet gerne afhjælpe, da man nu går over til at se på højde i stedet for vægt. På den måde undgår du overlappene, som vi har i dag: 0-13 kg, 9-18 kg og 15-36 kg.

i-Size bestemmelsen er en del mere end ovenstående, som blot er en kort opsummering. Vil du vide mere om i-Size kan du med fordel læse videre, da det giver dig en grundlæggende viden om bestemmelsen.

i-Size – lange version

Som nævnt ovenfor, er i-Size en del mere end ovenstående og har du lyst til at gå dybere ned i bestemmelsen, kan du med fordel læse videre.

5 nye faktorer

i-Size bestemmelsen indeholder faktisk hele fem nye faktorer og ikke kun de to ovenfornævnte:

  1. Indførelse af ny klassifikation, sådan at man ikke længere bruger kg. til at angive størrelsen på en autostol, men derimod højde (cm).
  2. Indførelse af krav til sidekollisionstest af autostole
  3. Krav om at børn skal sidde bagudvendt de første 15 mdr. (nuværende regler er 9 mdr.)
  4. Krav om isofix montering
  5. i-Size godkendte bilsæder

1 – fra kg til cm

Det har vist sig, at klassifikationen med kg. gav stor forvirring, da der var overlap i størrelserne. Det betød, at mange børn kom alt for tidligt over i næste størrelse – selvom de ikke var klar til det. Ved at dele stolene ind efter højde (cm) vil det være nemmere at vurdere, hvornår man skal skifte stol og derved undgår man, at barnet kommer alt for tidligt i næste størrelse.

2 – sidekollisionstest

I dag er der ikke noget krav om sidekollisionstest af autostole, men derfor har ADAC de seneste år nu alligevel foretaget sidekollisionstest af autostolene. Nu er det bestemt, at det skal udføres og så bliver der også udviklet en ny sidekollisionstest, der lever op til kravene i i-Size. Det skulle sikre mindre belastninger på barnets hoved og nakke. Den nye test betyder også nye test dukker.

Q test dukker

Tidligere brugte man P-dukker til, at teste autostolene, men med i-Size når man også til at bruge Q-dukker. Q-dukken er en mere avanceret dukker, som har fået indsat mere måle udstyr. Det er dog stadig ikke muligt, at måle belastningerne på barnets mave, men det kommer nok i fremtidige dukker.

3 – bagudvendt de første 15 mdr.

Alle anbefalinger går på, at børn skal sidde bagudvendt indtil 4 års alderen og derfor kan det virke underligt, at det kun har været lovbestemt, at de skulle sidde bagudvendt de første 9 mdr. Med i-Size forsøgte man, at hæve alderen endnu mere end til 15 mdr., men Sydeuropa og bilproducenterne trak ned, mens os i norden trak opad. Det endte med 15 mdr.

4 – isofix montering

Isofix montering har flere gange vist sig, at være den sikreste form for montering af autostole. Både mht. hvor godt den sidder fast, men også fordi den nedsætter risikoen for fejlmonteringer markant. Helt op til 70% af alle selemonterede stole er monteret forkert og det tal er kun 4% for Isofix montering. Derfor er det med at få flest over på isofix montering. Det er fra 2013/2014 også blevet lovpligtigt for bilproducenterne, at sætte isofix i bilerne fra standard, hvilket hænger godt sammen med i-Size bestemmelserne.

Det bliver også sådan, at der maksimalt må være 33 kg. i isofix beslaget (bil producenterne vil ikke stå inde for højere belastning). Det betyder, at stole der vejer op til 8 kg. kan blive godkendt til 25 kg. og stolene som vejer over 8 kg. maksimal kan blive godkendt til 18 kg.

I dag findes 4-6 forskellige isofix mål, hvilket ikke har været særlig hensigtsmæssigt, men det bliver nu ændret og fremover findes kun et mål for isofix.

5 – i-Size godkendte bilsæder

Det er ikke alle biler, som kan anvende i-Size modellerne, da der skal være i-Size godkendte sæder i bilen. Da bestemmelsen først er indført pr. 9. juli 2013, er der endnu ingen bilproducenter, som har fået produceret bilsæder, der lever op til kravet. Det forventes, at de første biler med i-Size sæder kommer på markedet i 2014 og til denne tid forventer autostol producenterne også at have de første i-Size stole klar.

i-Size stolene kommer dog til at kunne anvendes i biler uden i-Size godkendte sæder – så længe der er isofix i bilen. Det vil ikke være alle biler og derfor skal du rette henvendelse til autostol producenten for at få afklaret om din bil er godkendt til i-Size stolene.

Mærkningen på i-Size autostolene

Med i-Size kommer der også en ny mærkering på stolene. Dette for at vise, at stolen er i-Size godkendt. Dette billede vil der være på alle stolene, hvilket tydeligt skulle vise at stolen var godkendt. Som du kan se, er der 4 kendetegn:

  1. En sort firkant med et hvidt babyhovedi-Size mærkeringen
  2. Et gult felt med sort tekst, hvor der står i-Size aldersgruppen, “0-15 M” med sort skrift. I dette felt må producenterne også skrive “måneder”, “mdr.” eller en anden forkortelse for måneder.
  3. En grøn firkant med en hvid bagudvendt autostol, som viser at stolen skal anvendes bagudvendt
  4. Et rødt forbudt skilt, som viser at stolen ikke må anvendes fremadvendt.
Hvis du ser stole med sådan en mærkning, kan du være sikker på, at stolen er godkendt efter i-Size og dit barn vil kunne bruge den i 0-15 måneder.

Hvem er omfattet af bestemmelserne?

Reglerne kan godt være lidt kringlede at forstå, men det er fuld forståeligt – har oplevet agenter for producenterne, der havde misforstået bestemmelserne.

Som nævnt i starten, er det producenterne, som i første omgang bliver påvirket af reglerne. De skal nemlig lave nye stole, som kan anvendes bagudvendt de første 15 måneder.

Os forældre bliver ikke forpligtede til at bruge de nye stole og vores børn SKAL ikke sidde bagudvendt til de er 15 måneder (selvom det dog anbefales!). Det vil stadig være lovligt at bruge de nuværende stole, godkendt efter ECE 44-03 og 44-04, indtil 2018 – muligvis endnu længere tid.

Dette skyldes, at de nye bestemmelser kun ændrer den standard stolene bliver godkendt efter – de ændrer ikke på lovgivningen. Hvis det ved indførelsen af i-Size også blev lovpligtigt at bruge de nye stole, skulle mange hundrede tusinde forældre ud og købe en ny autostol + ny bil! For de nye stole kan kun godkendes med isofix og der findes stadig rigtig mange biler uden isofix.

Derfor er man nødt til at indføre i-Size over en årrække og sende de nye modeller på markedet, før man kan begynde at lovgive om brugen af dem. Producenterne må endvidere sælge de nuværende ECE 44-03/04 godkendte stole indtil 2018 og da levetiden på en autostol er ca. 7 år, er vi nok helt henne ved 2025 før vi ser et lovkrav om i-Size.

Højde i stedet for vægt

Med den nye i-Size går vi også væk fra autostol grupperne. Dette skyldes, at rigtig mange ikke kan finde ud af, hvornår barnet skal over i ny autostol, da stolene overlapper i vægtgrupperne – det er faktisk det spørgsmål jeg oftest modtager her på Autostol.dk, selvom jeg har skrevet dette indlæg).

Pga. overlappeene tror mange forældre, at når barnet vejer 9 kg. SKAL det flyttes over i en 9-18 kg. stol, men det er ikke korrekt.

Med i-Size går vi over til at se på højde i stedet for vægt. Det skulle afhjælpe problemet en del, da der så ikke vil være toHøjde i stedet for vægtgrupper, som anbefales på samme tid. Der vil dog altid være en vis form for overlap, idet der vil komme stole, som går fra 0-86 cm (de nye i-Size babystole), fra 0-105 cm (tidligere 0-18 kg).

For at kunne lave sådan en inddeling har man været nødt til at lave nogle undersøgelser på børns højde/alder. Dette er der kommet denne inddeling ud af, som er den, der vil blive anvendt når det skal bestemmes, hvilken størrelsesgruppe, der kan passe stolen: (Skema på vej)

i-Size indføres i tre etaper

i-Size bliver indført i tre etaper for ikke at ramme alle stole på én gang:
i-Size faserne
    1. Fase 1 som trådte i kraft d. 9. juli 2013, gælder for autostole fra 0-100/105 cm. eller 0-4 år, som monteres med isofix.
    2. Fase 2 bliver indført i 2017 og gælder for autostole fra 100/105-135cm eller 3-12 år, som monteres med bilens 3-punktsele.
    3. Fase 3 bliver indført i slutningen af 2017, starten af 2018 og gælder for autostole fra 0-100/105 cm eller 0-4år, som monteres med bilens 3-punktsele.

Autostole der overholder i-Size

Der findes i dag flere stole på det danske markedet, som overholder de nye regler. Der er tale om:

Maxi Cosi 2way Pearl
Maxi Cosi Axissfix 
Maxi Cosi Axissfix Plus
Besafe Modular
Cybex Sirona M2 i-Size
Recaro  Zero 1.
Besafe iZi kid isize

Og de mindre babystole Maxi Cosi Pebble Plus og Besafe go Modular.

Opsummering

Ovenstående kan altså koges ned til, at vi fremover kommer til at gå efter barnets højde i stedet for vægt og at det på nuværende tidspunkt ikke er lovpligtigt, at barnet skal sidde bagudvendt de første 15 mdr. – men kun at producenterne ikke kan få godkendt nye stole, hvis ikke de kan anvendes bagudvendt i de første 15 mdr og monteres med isofix. Der er endnu ikke sat dato for, hvornår reglerne forventes at påvirke de nuværende ECE 44-03/04 godkendte autostole.

Dog skal du huske, at hvis du købe en i-size godkendt stol – skal barnet sidde bagudvendt i den stol de første 15 mdr.

Du kan med fordel læse dette indlæg med det vigtigste om autostole i 2018.

Del indlægget! Så alle med børn bliver klar over betydningen af bestemmelserne i i-Size

Kilder

http://www.unece.org/index.php?id=31393
http://www.anec.eu/attachments/ANEC-TRAF-2012-G-034.pdf
http://www.maxi-cosi.com/car-seat-safety/i-size.aspx
http://www.childsafetyeurope.org/archives/news/2012/info/anec-ecsa-euroncap-child-safety-in-cars.pdf

29 kommentarer

  1. Ser at BeSafe nu er klar med en fase 2 stol i Danmark. Den hedder 100-150 cm – hvordan stemmer der overens når R129-02 hedder 100/105-135 cm.? Har producenterne “frit spil” på de sidste 15 cm, eller hvordan=

  2. Hej,
    Det nævnes i artiklen, at i-Size regulativet indføres i 3 faser.
    Ref. viste skema skulle fase 2 (i-Size fra ca. 100/105cm til 135cm) være indført i 2017, andre steder nævner mere specifikt ‘sommeren 2017’.
    Jeg har besøgt 7 af de største brands hjemmesider og pt. (midt februar) findes ingen R129-2 stole til salg.

    Det er kun lykkedes mig at finde frem til, at BeSafe vil lancere deres første R129-2 stol i marts måned – som de tilmed påstår er verdens første R129-2 stol(?).

    Hvornår udføres 2018-testen af autostole egentlig?
    Det kunne meget vel være udslagsgivende for, hvornår andre brands også vil præsentere deres R129-2 stole.

    Mange tak for en god og informativ hjemmeside.

  3. Hejsa 🙂

    Nu skriver vi December 2017 – kan du skrive noget om, hvornår det bliver et lovkrav at barnet sidder bagudvendt i en i-size stol i 15 måneder?

    Som jeg havde forstået det, så var det faktisk et lovkrav så snart man købte en i-size model, men det kan jeg forstå på ovenstående at det ikke er, blot en kraftig anbefaling?

    Mvh

  4. Hej Kristian.

    Tak for en super god side!!

    Vores tvillinger er 6 måneder og den største vejer omkring 8kg og har 62cm lang tilbage i juni måned.
    Vi var desværre så uheldige at vi kom til at tabe den ene autostol på gulvet i går (fra spisebordet og ned på et trægulv) og jeg er nu nervøs for, om den er sikker nok at bruge 🙁 så vidt jeg kan læse skal en autostol jo skiftes, hvis man er ude for et færdselsuheld blot ved 10km/t…
    Hvad ville du gøre?
    Da det er dyrt at købe de autostole og vi helst ikke vil købe endnu en baby autostol har vi kigget lidt på en i-size stol såsom besafe izi modular. Så vidt jeg kan læse fungerer den allerede fra 62cm?? Er den okay at bruge til et barn på måske 65cm og 8kg?? Eller er det ikke sikkert nok? Hun har fuld nakkekontrol men kan ikke sidde op selv.
    Ville den stol være okay at putte hende over i? Eller ville du fortsætte med at bruge babystolen selvom den er røget på gulvet?

    Mvh
    Rie

    1. Hej Rie,

      Hmm. Den er svær, da der faktisk kan ske ret meget ved stolen ved sådan et fald.

      Men hvis i alligevel overvejer, at købe en anden stol, så ville jeg gøre det for en sikkerheds skyld. I kan sagtens bruge Modular allerede nu, hvis i bare husker, at have barnet siddende bagudvendt – så er der ingen problemer og det er kun muligheden med, at bære barnet ind/ud i kommer til at mangle. Sikkerheden vil være rigtig fin.

      Mvh

  5. Hvis jeg har en bil uden ISOfix, og gerne vil have en stol, der opfylder de nye krav med i-size, hvad har jeg så af muligheder?

    På forhånd tak!

  6. Vores datter sidder i en forudvendt 9-18 kg autostol og har gjort det siden hun var 1 år. Denne stol havde vi regnet med at en kommende søskende kunne overtage når han eller hun blev 1 år.. Men bliver denne stol ulovlig at bruge fra 2018 til et barn under 15 måneder?

  7. Hej. Jeg håber i kan hjælpe mig med forslag til bagudrettede autostole fra 9 kg og opefter som både har isofix og kan SELEMONTERES. Vores bil er så gammel at den ikke har isofix beslag.
    Jeg finder enten kun bagudvendte som skal monteres med isofix. Eller autostole som er bagudrettede op til 13 kg og derefter skal vendes i køreretning. Håber i kan hjælpe. Den skal kunne købes hos en dansk forhandler da ci har travlt med at skaffe en inden ferie.
    Kh Emilie

  8. Hej,

    Jeg har lige en afklaring jeg håber i kan hjælpe med. Jeg har en Maxi Cosi 2way Pearl til min datter på 14 måneder. Vi har for 1 måned siden vendt stolen så hun nu kigger fremad, da det giver en del mere ro på lange køreture. Det fungerer fint og vi er meget glade for stolen.
    I dag fortæller en bekendt så at hun i babysam har fået oplyst at det er lovkrav at de sidder bagudvendt indtil 15 måneder i en isize godkendt stol og at det giver klip i kortet og bøde hvis ikke barnet sidder sådan.

    Kan det virkelig være rigtigt? Jeg er godt klar over det er sikre, men jeg vil nødig vende hende om igen, ved mindre det er lovkrav da hun nu har vendt sig til at kunne se og kommunikere bedre med os end før.

    mvh. Caroline

    1. Hej Caroline,

      Nej det er endnu ikke blevet sådan, at der er et lovkrav om, at de skal sidde bagudvendt indtil 15 mdr. Stolene kan bare ikke godkendes, hvis ikke de kan bruges bagudvendt indtil 15 mdr.

      Men i må gerne vende hende fremad selvom hun kun er 14 mdr.

      Mvh

  9. Hej.
    Jeg har to piger hhv 13 mdr og 3 år og 3 mdr.

    Den store sidder i en Dualfix (altid bagud), den lille i babystol 0-13 kg.
    Den lille skal snart skifte stol, hvad skal vi vælge?
    Den store skal helst sidde bagud 9 mdr endnu, men hvad kan jeg købe, så vi ikke skal købe stol igen om under et år?
    Den nye må godt kunne drejes, og vende bagud, men kan det ikke lade sig gøre, må vi leve med det.
    Sikkerhed skal være første prioritet.

    Mvh Hanne

    1. Hej Hanne,

      Jeg skal lige være helt med.

      Er det til den lille du gerne vil undgå, at købe en stol mere eller er det til den store?

      For i kan ikke undgå, at skulle købe en stol mere til den store, som pt. sidder i Dualfixen – for hun skal jo over i en 15-36 kg. stol og du kan ikke få en 9-36 kg. stol, der også kan bruges bagudvendt.

      Mvh

      1. Tak for dit svar.
        Den ekstra stol jeg mente, var til den store pige. Jeg havde ikke set de bagudvendte til 25 kg, og synes det var lidt vildt at købe endnu én stol op til 18kg når hun vejer 14kg pt.

        Men det kommer vist ud på ét. Enten én bagudvendt til 18 kg eller én til 25 kg. Og derefter en 15-36 kg stol. (Til den store pige).
        Alternativet er én stol 15-36 kg, men jeg synes hun er for lille til sådan en- med de større risici der er ved en fremvendt, og de ser ikke ud til at “omslutte” barnets krop på samme måde som de stole til 25 kg….
        Hvilken 15-36 kg stol vil du anbefale ift bedste polstring og seler (sikkerhed)?
        Tak for en rigtig brugbar side!!

    1. Hej Annette,

      Det er ikke til at sige, men jeg tvivler på, at den bliver “ulovlig” at bruge. De må ikke lave nye stole uden isofix, men de vil ikke gøre de gamle ulovlige, da der stadig findes mange biler uden isofix.

      Mvh

  10. Hej Lena.
    Jeg håber du kan hjælpe os. Vi står og skal til at købe ny autostol, vores nuværende er 0-13 kg.
    Første spørgsmål : Hvornår ved man det er tid til at flytte over til den næste? Der er fin plads omkring skulderne og rygstykket passer også, men problemet er lidt af hvis vores datter strækker benene helt, støder hun på isofix-baseplade/sædet. Det er ikke så betrykkende, men hun sidder 97% af tiden med let bøjede ben og så er der fin plads. Hun vejer lidt under 10 kg.

    Og næste spørgsmål : Vi ved ikke om vi skal vælge en 9-18 kg eller en 9-36 kg stol. Men det siger måske lidt sig selv, hvis hun skal sidde bagudvendt til hun er 4 år. Så giver det måske mest mening at vælge 9-18 kg…?

    Og de sidste spørgsmål: Farmand er en høj mand, så sædet skal langt tilbage (vi har en Passat vw) og derfor sidder hun bag passagersædet, men når der en dag skal være plads til flere autostole må den derfor ikke fylde aaalt for meget, men den skal stadig gerne kunne lægges i hvileposition, og da vi også ønsker at få tre børn, skal der jo på et tidspunkt også være plads til tre sæder ved siden af hinanden, men what to do.. Så den må heller ikke være alt for bred.. Vi skal nok have en anden bil på et tidspunkt og den vil højst sandsynlig blive en lidt større model men det er vigtigt for os at der vil kunne være plads til tre ved siden af hinanden.

    Håber du kan hjælpe 🙂
    Go’ weekend

    1. Hej Camilla

      Du skal ikke være bekymret for bøjede ben og ej heller at de støder på bagsædets ryglæn. det er alt nord for navlen der er vigtigt at beskytte. Iøvrigt så er ben og fødder lige netop bedst beskyttet i en bagudvendt autostol fremfor en fremadvendt.

      Når toppen af hovedet nåt stolens top er det tid til at skifte. Eller når hun rammer vægtgrænsen

      Kun en bagudvendt kan bruges til 36 kg hvoraf de 18 er bagudvendt. Klippan Triofix
      Ellers er det bagudvendt til 18 kg eller 25 kg.

      mht. tre autostole i en bil med 2½ sæde bagi som VW Passat jo har, så erd et ikke noget der kan klares online. der skal man ud i butik eller endnu bedre lave en aftale med mig. Typisk vil der være en kombination der virker, men man skal finde den kombination ud fra hvilken type stole der skal anvendes.
      (vægtgruppe)

      de skal passe til børnene, til bilen og så skal det være muligt at spænde de store fast uden de helt store kvaler også skal de enkelte autostole kunne pusles sammen. Autostolene er forskellige og de skal alle kunne være der uden at man går på kompromi med montering osv.

      Ellers skal I have en bil med tre lige brede bagsæder bagi.

  11. Hej Camilla

    Det var dog uheldigt

    Den rene frontal-kollision dvs bilerne mødes front mod front fylder faktisk ca 47% i statistikken i gennemsnit.

    MEN, i de andre typer kollisioner er der også et eller flere frontale momenter:

    Sidekollision: Mindst en bil vil være i fart fremad. Kollisionen for denne bil vil være frontal ind i siden på den anden. MEN uheldet går ned i statistikkerne som en side-kollision. dernæst kommer der nedbremsningen af bilerne som mange gør.

    Bagende kollision: Igen mindst en bil vil være i fart fremad. Langt de fleste sker for lav hastighed, så der sker sjældent noget med nogen. Da bilerne IKKE mødes front mod front så er kollisionskræfterne langt mindre end i frontal-kollisionen.

    Jeg har en undersøgelse om sikkerheden i autostole med kollisionspude vs dem med 5-punktssele fra 2012 på mit eget site Sikkerautostol.dk , og den ser ikke lovende ud for kollisionspudestolene.

    Jeg har så sent som igår modtaget resultatet en spritny undersøgelse hvor de to systemer også er blevet holdt op imod hinanden. og resultaterne sat op imod ADAC-testen. Denne har jeg dog ikke læst igennem endnu, men har skimmet den. Resultatet af den er noget det samme som i den første:

    For høje belastninger på maven og de indre organer
    Høje belastninger i den nedre del af nakken
    Rygsøjlen tilligemed
    Helt eller delvis ejektion af testdukkerne med risiko for hovedskader .

    Så som det ser ud lige nu ville jeg gå efter en med 5-punktssele – og allerhelst en bagudvendt stol.

    Personligt ville jeg gå efter en bagudvendt stol som er længere i ryggen end Sirona. Dem er der nogle af på det danske marked:

    Besafe
    Rømer /Britax – særligt Max-Fix – Dualfix er lidt mindre end max-Fix men har drejefunktion og 5-punktssele fremadvendt og bagudvendt.

    Maxi Cosi 2Way Pearl

    1. Hej

      Jeg har set på max-fit som du i ovenstående anbefalder men FDM fraråder køb pga at der i stoffet er mange kemiske stoffer ?

  12. Jeg har et spørgsmål (eller mange) vedr. valg af næste autostol – fra 9 kg.
    Vi var egentlig fast besluttet på, at vi skulle have en bagudvendt autostol som den næste også, indtil vi kommer ned i forretningen, hvor ekspedienten ikke er den store fortaler for dette. Han sagde, at det naturligvis er mest sikkert (ved frontale kollisioner, men det sker kun ved ca. 1 % af tilfældene), men at det afhænger meget af, hvem man spørger.
    Altså ved vi nu hverken, om vi skal gå efter den bagudvendte (fx Cybex Sirona) eller 9-18 kg eller endda 9-36 kg. Ekspedienten talte varmt om Cybex Pallas 2 Fix (9-36) kg, og det kan vi også godt se en fordel i, da vores datter jo kan sidde i den i lang tid med rigtig god beskyttelse af mavepuden. Vores datter er ret stor, så vi er meget i tvivl og næsten endnu mere, end da vi startede.
    Kan du komme med dine erfaringer inden for de forskellige autostole?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Autostol.dk’s guide – lad mig udvælge din autostol!

Dit barn skal have en autostol, der passer til alder, højde og vægt. Ved at bruge Autostol.dk's guide får du mit bud på, hvilke(n) autostol, der vil være det optimale valg for lige netop dig og dit barn.