Autostol.dk

Mavepudesystemet fra Kiddy, Cybex, Recaro og Concord – er det farligt?

I Sverige og Finland var der i oktober en masse skriverier og TV programmer om mavepudesystemet, som Cybex og Kiddy (og nu også Concord og Recaro) benytter på deres autostole. Det hele skyldes debatten om, at bagudvendte autostole er mere sikre end fremadvendte autostole og de i Finland, Sverige og Danmark anbefaler, at anvende dem indtil 4 årsalderen.

Da en undersøgelse så viste, at forhandlerne anbefalet  fremadvendte autostole med mavepude ville man se nærmere på dem.

Dette skyldes bl.a. også, at flere har sagt, at mavepudesystemet er lige så godt/kan erstatte de bagudvendte autostole – men det er ikke tilfældet!

Video – test af mavepude stol

Der er netop kommet denne test video, der viser, hvordan et barn i en mavepude stol vil reagere ved en skrå frontkollision – det ser meget voldsomt ud!

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=fR9An7fBorM[/youtube]

(Filmen viser dog mere undtagelsen end reglen)

Gå til konklusionen nederst, hvis du ikke vil læse baggrunden

Baggrund for alle skriverierne

Derfor havde magasinet Spotlight i samarbejde med “Hälsa och Trafik” lavet en stikprøve undersøgelse, hvor de undersøgte, hvilke autostole, som butikkerne anbefalede forbrugerne at købe. Autostolen blev købt af en uvildig mellemmand, der blev sendt ind i butikken, hvor han skulle købe den bedste autostol de havde – ikke noget om fremadvendt eller bagudvendt – bare det skulle være den bedste.

Han blev anbefalet den tyskfremstillede autostol Kiddy Guardian Pro 2. I de tyske test, der er lavet af ADAC fik den gode karakterer. Kiddy Guardian Pro 2 er beregnet til børn mellem 1 og 12 år med en vægt mellem 9 og 36 kg.

Kiddy Guardian Pro 2 skulle testes på en bane og valget faldt på banen i Linköping i Sverige og ejes af den svenske stats institut for vej og transportforskning VTI. Grunden til, at banen i Sverige blev valgt, var fordi den er uafhængig af autostolproducenter og dermed så uvildig og objektiv som muligt.

Test af autostolen

VTIs testbane er akkrediteret til at teste efter den europæiske godkendelse ECE. Derudover har VTI taget del i udviklingen af den svenske Plus-test, der er strengere end ECE testen.

Plus-testen er en frivillig test, hvor slæden med bilen og autostolen kører med 56 km/t ind i testbanens stopklods, hvilket er samme fart, som normalt bruges til test af autostole. Standselængden bliver mellem 35 og 40 cm. Det gøres for, at måle, hvilke kræfter testdukkens nakke udsættes for.

Eftersom den stol, der skulle testes allerede var E-godkendt med gode karakterer valgte man, at lade den gennemgå Plus-testen. Testen blev gennemført med en P3-dukke, d.v.s. en dukke, der svarer til et treårigt barn. For at bestå Plus-testen må belastningen på testdukkens nakke ikke overstige 1220 N.

Ved denne crashtest blev denne grænseværdi overskredet betydeligt. VTI målte belastningen på testdukkens nakke på op til 1974 N – hvilket svarer til, at hænge 200 kg. om nakken på et 3 årigt barn! Plus testen godkender stole med en nakke belastning på max 120 kg.

Hvilken betydning har disse kræfter i praksis?

Man henvendte sig til en børnetraumatolog for, at få et svar på det spørgsmål.

”Det er meget sandsynligt, at der opstår skader på barnets nakke. I en situation, hvor barnet kører 56 km/t med ansigtet i færdselsretningen og der så standses så brat som dette, så er påvirkninger i denne størrelsesorden uundgåelige.”

Det skal dog indskydes, at nakke belastningsværdien, som blev målt på Kiddy Guardian Pro 2 ikke er markant højere end dem, som normalt bliver målt på en fremadvendt stol.

Men derfor er det stadig en stor belastning og noget man bør have i tankerne når man vælger mellem fremadvendt og bagudvendte stole.

Mavepuden – gav den problemer?

Et andet punkt, der gav anledning til spørgsmål var, hvilke skader der kan ske i maveregionen på et barn, der sidder i stolen under et uheld.  Barnet og stolen spændes nemlig fast med bilens sikkerhedssele som trækkes hen over mavepuden på stolens forside.

Der kom i 2015 autostol testen sensorer i maven på dukken i 9-18 kg. klassen og det er således muligt, at måle lidt af mavebelastningerne – læs mere nederst i dette indlæg.

Opsummering og konklusion på problemet

Ovenstående gik altså ud på, at forhandleren i Finland anbefalet fremadvendte stole i stedet for bagudvendte stole, da den fremadvendte stol havde klaret sig bedst i den tyske test af autostole. Dette på trods af, at alle anbefalinger går på, at bagudvendt er bedst indtil 4 års alderen.

Kiddy Guardian Pro 2 blev derfor testet i den svenske plus test og udviste meget store nakke påvirkninger (200 kg), hvilket ville betyde store skader på barnet. Mavepudesystemet kan altså ikke erstatte de bagudvendte autostole.

Så det eneste som blev slået fast var, at mavepuden ikke kan erstatte bagudvendte autostole.

Hvad skal man så vælge?

Jeg vil til enhver tid anbefale en bagudvendt autostol og der findes masser af modeller på markedet – se selv her.

Men om du skal vælge 5-punktsele eller mavepude – ja det er nu blevet som en religion. ADAC testen viser, at der ikke er den store forskel, men test i Sverige og Canada vil ikke anbefale stolene (men de er også mest til bagudvendte!).

*VTI er den svenske stats institut for vej og transportforskning – Se deres hjemmeside her

Opdatering 2/7-2015

I den nyeste autostol test 2015 er der nu dukker med følere i maven. Det betyder, at det nu kan måles, hvordan mavepuden påvirker barnet i forhold til 5-punktselen. Måleren viser, hvor stor trykket er på organerne. Hvis trykket bliver over 1500 giver det et ½ minus point i testen. Men da der ingen læger ol. har været ude og sige, hvor stor trykket skal være før det er skadeligt, er det ikke til, at vide om de 1500 er for lidt eller meget – eller om barnet faktisk dør, hvis det er over! og derfor er det ikke nok, at der bare gives et minus point – for så skal stolen jo dumpe!

Derudover kom der i den nye test også en hårdere sidekollisionstest, så det er ikke til at sige om det dårligere resultat for Cybex Pallas M og Cybex Pallas M-fix skyldes mavemålingerne eller sidekollisionen. 

18 kommentarer

  1. Hej 🙂
    Jeg skal vælge autostol nu. 9-36 kg tænker jeg.
    Hvorfor en vil du anbefale? Baby er lang og kan ikke li at køre bil.
    Der er ikke isofix i bilen foran, desværre.
    Baby sidder bagved til start og når baby så ikke vil mere, er det om foran.
    De stole jeg har set på, kan ikke flyttes, som en baby autostol og dem jeg har set er med isofix.
    Hvad gør jeg?
    På forhånd tak

  2. Hej.

    Vores datter på 2 kan få armene ud af selerne uanset hvor stramt jeg strammer dem, og nu har hun også fundet ud af at åbne selen. :O
    Vi har Cybex Sirona m2 isize.

    Af den grund ønsker vi at skifte til en stol med pude. Jeg ser på Cybex Sirona Pallas. Hvad tænker du om den?

  3. Hej,

    Er der noget nyt omkring, hvor god eller dårlig mavepuden er ift. 5 punkt selesystemet? Vi skal snart købe autostol 9-18 kg. og jeg er derfor interesseret i dette, da det måske kan hjælpe med at afklare, om vi skal vælge med seler eller mavepude.

    Mvh

  4. Hej

    Hvad er bedst, Cybex Sirona med isofix + mave pude, eller 2WayPearl til min søn på 10 mdr?

    Mvh Camilla

    1. Hej Camilla,

      Ingen tvivl om, at jeg vil vælge en 2wayPearl. Der kan han sidde fast med 5-punktsele indtil han rammer 18 kg + det er en stor stol, som ikke vil blive for lille efter et par år.

      Mvh

      1. Jeg har ellers fået forståelsen af at Cybex har lavet flere “hal
        K” i Sirona, fordi folk brokkede sig over de blev for små for hurtigt?? (Ved ikke om det er rigtigt ?)

        Tak for svaret 🙂

        Mvh camilla Fosbæk

  5. Pænt goddag

    Nu kan jeg se at den sidste debat vedr. mavepude er 1 år gammel. Er der mon kommet de der testdukker med mavesencor siden?

    Mvh Mette

    1. Hej Mette,

      Nej det er der ikke. Det er stadig de samme dukker, som anvendes i testen og det ser ikke ud til, at der er nye dukker på vej.

      Der er lige kommet nye Q-dukker ifbm. i-Size reglerne og de har heller ikke følere/sensorer i maven, så tror måske vi er 3-5 år ude i fremtiden før vi ser dem.

      Mvh

      1. Hej Kristian

        Sikker meget besvær med at finde rundt i junglen, det må være mere end et fuldtidsjob at bestræbe:).
        Jeg er selvsagt på jagt efter en autostol til begge mine piger og det er ikke nemt. Kan du besvare hvorfor pokker folkene bag de test mm ikke BARE skaffer sig en dukker med sensorer i maveregionen? Det er da ufatteligt og ikke en ny videnskab, at mennesker herunder børn og babyer har indre organer? Det lyder mærkeligt, at der aldrig nogensinde er blevet stillet spørgsmålstegn ved en påvirkningen af de indre organer – det kan vel kun betyder, at der pt og måske aldrig er mulighed for at producere en autostol, der kan leve op til forventningen om at beskytte hele barnet herunder de indre organer?!

        Når det så er sagt, er det så rigtigt læst, at den sikreste stol uden mavepude er Maxi Cosi Tobi eller Römers Duo plus? Hvad er endvidere minimumskravevet for nakkepåvirkningen ved en frontalkollision – kunne læse at kiddys energy pro resulterer i det der svarer til 200 kg, er det korrekt læst, at belastningen max må være 120 kg?

        1. Hej Keld,

          Ja med alt den teknologi der findes i dag, er det lidt utroligt, at sådan en dukke ikke kan laves. Det er lidt som de rygter man høre om oliefirmaerne, der opkøber nye opfindelser, der skal gøre olie overflødig.

          Men faktum er, at sådan en dukke ikke er lavet og det endnu ikke vides, hvornår der kommer en i testen.

          Der er også Maxi Cosi Pearl, Maxi Cosi Priorifix og Römer Trifix – de er alle 5 på samme niveau.
          Men langt det sikreste er jo en bagudvendt stol og her finder du en som Besafe Plus, der har bestået plus testen og som virkelig er en god og lækker stol.

          VTI har sat en grænse på 120 kg. da over 130kg. er der stor risiko for, at nakken brækker og derfor har de sat grænsen en smugle lavere. I ADAC testen, er det ikke noget, som man som sådan ser på. Det betyder en smugle i det samlede resultat, men slet ikke noget i sammenligning med fx. brugervenlighed.

          Håber ovenstående kan bruges. Det er en spændende debat med mavepuder, sensorer og især nakke belastninger, som ingen rigtig tør rører ved.

          Mvh

  6. Vi har netop fået cybex juno fix 2 til vores datter på et år.
    Jeg sys personligt at den ser ubehagelig ud, for hende at sidde i, og sys den er for voldsom.
    Da det var en gave, så var jeg ikke selv inden over, at vælge den. “Den var bedst i test” var konklusionen om hvorfor det blev den. Hvis vi sku bytte den til en anden, med isofix og med 5punkts sele, hviæken ville du anbefale? 9-18kg.

    1. Hej Christina,

      Ja ikke alle er til mavepuden…

      Hvis i hellere vil have 5-punkt sele, er der Römer Duo Plus eller Maxi Cosi Pearl (som kræver en base). Har selv begge modellerne, men det er Maxi Cosi Pearl, som vi er gladest for. Den kan sønnik også bruge et stykke tid længere end Duo Plus, da den er højere i ryggen.

      Mvh

  7. Hej, vi har en Kiddy Guardian Pro til vores dreng på 10 måneder. Vi har 2 biler og vil derfor gerne investere i en autostol mere. Desuden er der en lille pige på vej som også kan få glæde af stolen. Som udgangspunkt er vi meget glad for stolen, dog synes vi at han glider ned i den når vi kører en lidt længere tur. Derfor overvejer vi at den næste autostol skal være med 5-punktssele i stedet for, evt. en som kan bagudvendes. Men efter at ha læst ovenstående er jeg kommet i tvivl. Vil 5-punktselen mon gøre at han sidder bedre? Har du hørt om problematikken med at børnene glider ned?

    Når stolen er sat fat med ISOFIX er der vel ikke større belastning på maveregionen med mavepuden end der er med 5-punktssele eller?

    1. Hej Rikke,

      Der er desværre ingen pt. der kan fortælle om 5-punktssele eller mavepude giver mest/mindst skade på maven, så det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med.

      Man mener, at de cm. som der er fra barnets mave og ud til mavepude gør, at ved en kollision vil barnet blive kastet ind i pude og det giver skader, hvor et barn i 5-punktsele sidder helt fast med selen og ikke kan rykke sig på samme måde og det så skulle give mindre skader – men jeg ved ikke, hvad der er mest rigtigt/forkert.

      Om stolen sidder fast med isofix eller sele skulle i ovenstående diskussion være ligemeget.

      Tror i vil opleve, at han i en 5-punktssele vil sidde mere fast og derfor ikke “glider” ned på samme måde, som ved mavepuden – har i hvertfald ikke hørt om det ved 5-punktselen og ikke noget vi selv har oplevet, hvorimod jeg ofte hører det med mavepuden.

      Mvh

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Autostol.dk’s guide – lad mig udvælge din autostol!

Dit barn skal have en autostol, der passer til alder, højde og vægt. Ved at bruge Autostol.dk's guide får du mit bud på, hvilke(n) autostol, der vil være det optimale valg for lige netop dig og dit barn.